Restaurace Stavitelství, kterou míjíte, když jedete zadem od Tesca k Legu, má dva měsíce nové provozovatele. Servírka Monika Petrboková a Kuchař Pavel Kandalík, životní partneři, si chtěli splnit profesní sen a otevřít hospodu, kam se zákazníci pohrnou za výbornou kuchyní i pivem. Dnes, jako dalším hostinským, jim ze snu zbyl akorát prodej z okýnka…

Hostinec byl dlouho zavřený. Proč jste si vybrali právě Stavitelství a ne něco blíž centru Kladna?
Pavel: Kdysi tuhle restauraci provozovala moje sestra a od ní vím, že jsou kolem spousty firem, které ocení, když se jejich zaměstnanci dobře najedí. Záleží jen na provozovateli hostince, jak to uchopí.

Poznal jste za ty dva uplynulé měsíce, než vláda nařídila uzavření pohostinství, že jste na dobré cestě?
P: Nechtěl bych, aby to, co řeknu, čtenáři chápali jako klišé, ale zakládám si na absolutně poctivé přípravě jídel. Hostů přibývalo a dělalo nám to velkou radost. Měli jsme elán. Ten kvůli koronaviru pomalu mizí…
Monika: Likviduje nás to citelně. Za březen máme nájem zaplacený, ale nevíme, z čeho ho zaplatíme příští měsíc. Poprosíme majitele objektu, aby nám vyšel vstříc. Jestli vláda zakáže i okýnka, tak je s námi v pohostinství úplný konec. V současnosti pracujeme zadarmo. Všechno, co utržíme díky prodeji z okna, jde na náklady.
P: Proti průměrnému počtu obědů před vládním nařízením děláme třetinu. Ale ještě dýcháme. Začali jsme podnikat a banka nám zatím nepůjčí.

Jak jste zredukovali počet jídel na menu?
M: Denně jsme nabízeli čtyři jídla, nyní vaříme tři.

Na co mají zákazníci nejvíc chuť?
P: To se nedá jednoznačně říct. Když už si podle zájmu myslím, že vím, co jde nejvíc, další dny je větší zájem zase o něco jiného. Co je zajímavé, že chlapi dávají přednost spíše lehčím jídlům a ženské mají radši těžší pokrmy.

Víkendy nevaříte. Proč?
P: To nemá cenu, všude okolo jsou fabriky a ve většině z nich se o víkendech nedělá. A my nechceme mít hospodu otevřenou pro ubytovny, které tu taky jsou.

Jakou jste po dvou měsících normálního provozu a v několika dnech s okýnkem nabrali zkušenost?
M: Jsme šťastní, že na nás kvůli okýnku nezanevřeli zákazníci, kteří k nám chodí od otevření. Děkujeme jim.

Jan Murárik

jidlohos
Za zahrádkou se skrývá velmi příjemný hostinec

jidelakdvojka
Týdenní menu za velmi slušné ceny