Štěpánka Schwabová: Při ohlédnutí se směji

Úspěšní podnikatelé kolem Kladna. V rodinné firmě Auto Schwab s. r. o., která sídlí na pomezí Kladna a Velkého Přítočna, má na starost především ekonomiku. Štěpánka Schwabová se za více než dvacet roků v téhle branži mimo jiné také naučila, jak pečovat o zákazníka.

Před více než dvaceti roky jste pracovala v bance a váš manžel už podnikal v automobilové branži. Co vás oba na konci devadesátých let vedlo ke spojení v jedné firmě a otevření prvního autosalónu v Kročehlavech?
Manželovi se autodílna začala rozvíjet, získal autorizaci na prodej a servis vozidel značky Mazda. Byl to jeho sen a já jako ekonom jsem mu šla pomoci jej realizovat.

Byly staré Kročehlavy správnou volbou pro podnikání v tomto oboru?
Zpětně vím, že nebyly, ale byli jsme v téhle branži nezkušení, svým způsobem i naivní. Tenkrát v územním plánu města stálo, že kolem nás povede obchvat města. Z toho pohledu se to zdálo jako strategické místo. Nakonec se obchvat nerealizoval. Zůstali jsme zastrčení, navíc kolem nás vyrostla vrakoviště… Přesto jsme s Mazdou byli úspěšní. Patřili jsme k těm lepším prodejcům, ovšem obrat z prodeje byl malý. Umožňoval nám umořovat úvěr, ale na velké investice nezbývalo. Po zvážení jsme si přibrali značku Hyundai. Importér Mazdy v té době byl i dovozcem vozů značky Hyundai, takže nám nabídl autorizaci, my ji přijali a postavili další showroom. Musím říct, že to byla výborná volba.

U Mazdy jste ale nezůstali…
Ta postupně díky nástupu nové modelové řady, která svým designem zákazníky nenadchla, začala upadat. Když jsme chtěli spolupráci s importérem ukončit, museli jsme rozvázat spolupráci i pro značku Hyundai. Poohlédli jsme se tedy po Evropě, a protože jsme chtěli prodávat také užitkové vozy, zamířili jsme ke značce Citroën. K Francouzům jsme pak do druhého showrooomu přidali značku Kia. Tu jsme prodávali asi osm roků. Obě značky se rozjely velmi dobře.

V současné době už nějakou dobu ve starých Kročehlavech nejste. Postavili jste si krásný showroom se servisem na okraji Kladna poblíž Velkého Přítočna. Kiu vystřídal Seat a později Peugeot, který se dělí u vás o místo s Citroënem. Vypracovali jste se ve společnost s velmi dobrou pověstí nejen na Kladensku. Když se ohlédnete se současnými zkušenostmi k začátkům, v čem jste nyní moudřejší?
Při ohlédnutí se směji. Díky bohu při nás stálo štěstí.

Když se za dalších deset roků podíváte do tohoto období, myslíte, že znovu budete mít pocit, že jste byli naivní?
Myslím, nebo jsem o tom přesvědčena, že už ne. Máme toho za sebou přeci jen hodně. Jsme, mohu-li to tak říct, velmi zkušení. Ty zkušenosti však byly mnohdy velmi tvrdě zaplacené…

V čem jste zkušenější vůči zákazníkům?
Zákazník se u nás má cítit velice příjemně s patřičnou pozorností z naší strany. Těm stálým vytváříme rodinnou atmosféru. Někteří si k nám chodí třeba jen na kávu, popovídat si. My si toho vážíme. A podle mnohých hodnocení na to zákazník slyší, dokáže to ocenit.

Co je zásadním tajemstvím úspěchu vaší rodinné firmy?
Zájem o zákazníka v pozitivním slova smyslu, osobní i profesní slušnost, pracovitost a houževnatost (usmívá se).

Jan Murárik
Foto: Jiří Hokův, Studio Fabrika

schwabovak
Firma v současné době nabízí novinku ve službách řidičům a majitelům automobilů

 

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí