Ludomír Landa: Nabízíme jistotu práce, protože jezdit se bude pořád

Při našem posledním rozhovoru se nestačil divit, jak vláda šmahem smetla ze stolu koronavirovou finanční kompenzaci pravidelným dopravcům. Ti sezonní přitom kompenzaci dostali… V těchto dnech se názor kompetentních osob zřejmě změní. Nejen o tom jsme si povídali s Ludomírem Landou, ředitelem společnosti ČSAD MHD Kladno Arriva.

Nedávno jsme spolu hovořili o tom, že vláda autobusovým dopravcům na pravidelných linkách odmítá kompenzovat ztráty na jízdném. Pohnul se tento problém v rámci kraje či dokonce vlády k lepšímu?
Zřejmě nejen naše interview na nové vedení kraje zapůsobilo. Doslechl jsem se, že by kraj za nás, středočeské dopravce, měl společně s městy u vlády bojovat, a že by to mohlo dopadnout dobře. Jenom v kraji mají dopravci na pravidelných linkách ztrátu zhruba šest set milionů korun.

Kolik z téhle sumy připadá na ČSAD MHD Kladno Arrivu?
V rámci regionální dopravy předpokládám ztrátu v druhé vlně koronavirové pandemie okolo třiceti milionů korun.

Rozhodnutí vlády, respektive poslanců, zrušit superhrubou mzdu by vám mohlo pomoct snadněji získávat nové zaměstnance. Ti budou mít poté jistotu vyššího platu o několik tisíc korun…
Pokud supehrubá mzda skutečně zmizí, pak podnik teoreticky nemusí zvyšovat zaměstnancům platy, protože to za něj udělá stát. I tak se dá na to dívat.

Potřebujete nabrat větší množství zaměstnanců, nebo jsou u vás volná už jenom některá specifická místa?
Bez personálních potíží zajišťujeme všechny úkony, které zajišťovat jako dopravce musíme. Tím ale naše nábory řidičů v žádném případě nekončí. Poptávka po dopravě je stále vysoká (usmívá se). Nabízíme jistotu práce, protože jezdit se bude pořád. Volná místa jsou u nás v servisu. Chybí nám zejména klempíři a elektrikáři.

Vaše společnost navenek covidovými nákazami netrpěla. Měli jste v některém období krizový stav zaměstnanců v provozu?
Neřekl bych, že jsme se dostali do krize. Mezi řidiči šlo o jednotlivce, přestože se mohou řadit mezi pracovníky v takzvané první linii. Zřejmě jsme nízkému počtu nakažených pomohli už na jaře preventivními opatřeními.  Při první vlně pandemie jsme naše řidiče začali okamžitě od cestujících oddělovat speciální stěnou, samozřejmostí jsou roušky. Jestliže jsme na jaře měli jeden ionizátor pro dezinfekci vnitřků autobusů, tak v současné době máme tyto přístroje tři. Vozy vedle toho pravidelně dezinfikujeme. Vzpomínám si, a rád za to poděkuji touto cestou ještě jednou, že nám v úplném začátku pandemie pomohli kladenští Rytíři a jejich fanoušci. Darovali nám větší množství dezinfekce.

Na jaře jste v Kladně byli mezi prvními, kdo začal pro své zaměstnance šít roušky ve velkém. Pokračujete v tom i v druhé vlně?
Šijeme si je stále, i když ne v takovém množství (usmívá se). 

Jan Murárik
  


Počasí Kladno

Předpověď počasí