Ludomír Landa: O výši jízdného nerozhodujeme my, dopravci

Museli zajišťovat hromadnou dopravu i přes dramatický pokles cestujících a výraznou ztrátu na tržbách. Řidiči pracovali v první linii. Takový byl rok pro společnost ČSAD MHD Kladno Arriva. Více o uplynulém období plném koronavirových opatření říká ředitel společnosti Ludomír Landa.

Jak moc dobrý a jak moc špatný byl loňský rok pro vaši kladenskou společnost?
Byl vyloženě službou veřejnosti. To je sice vždy, ale loni jsme kvůli pandemii koronaviru jezdili se ztrátami. Zajišťovali jsme základní mobilitu. Vůbec jsme nepočítali, jestli se nám jezdit vyplácí. Na tržbách jsme nejvíce ztráceli uzavřením škol. Žáci a studenti totiž tvoří zhruba třetinu všech našich cestujících. Výdaje či další ztráty jsme měli se zabezpečením našich zaměstnanců v přímé dopravě, kteří jezdili v první linii. Na činnosti společnosti se projevilo i omezení kontaktů mezi pracovníky. Propad komerčních tržeb byl asi padesát procent.

Zaznamenali jste strach či obavy lidí jezdit hromadnou dopravou?
Jezdili jsme, zejména při první vlně pandemie, v některých časech i zcela bez cestujících… Zejména na seniorech bylo znát, že obavu z cestování mají. Bylo znát, že spíše zůstávají doma nebo v nejbližším okolí domova.

Kdyby vláda nařídila, že v autobusech stejně jako v obchodech musí mít jednotlivec kolem sebe volných patnáct metrů čtverečních, kolik cestujících by se do jednoho vozu vešlo?
Vláda tohle sice nevyhlásila, ale mnozí cestující nás na toto upozorňovali. Ve standardním autobusu by musel jet jeden cestující a řidič. V ranní špičce by tak muselo jezdit za sebou asi dvacet vozů…

Dorazila k vám relevantní stížnost, že se ve vašich vozech cestující koronavirem nakazil?
Nic takového nevíme. Jelikož vozy dezinfikujeme protikovidovým postřikem nepřetržitě deset měsíců, tak předpokládám, že dotykem se v našich vozech skutečně nikdo nenakazil.

Prožili jste si kvůli covidu-19 personální krizi?
Taková krize nás, naštěstí, nepostihla. V karanténě se většinou octili jednotlivci z celkového počtu přes čtyři sta zaměstnanců.

Vzrostly loni řidičům platy?
Byly vyšší než v roce předchozím.

Plánujete přes loňské ztráty snížit jízdné, když je nafta pod třicet korun a množství vašich vozů jezdí na plyn?
To není otázka pro mě, nýbrž pro objednatele jízd. U meziměstských linek je to kraj, u městských magistrát. O výši jízdného nerozhodujeme my, jako dopravce.

Jan Murárik

 

 

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí