Tokijský deníček Vítka Hlaváče (4): Zítra se přesouváme do Sappora

Na stadion, který leží za kopcem mimo město, dojíždíme asi 20 minut autobusem. To je jediná příležitost, kdy vidíme město a místní krajinu. Za těch několik jízd můžu o Japonsku říct, že je to země kontrastů.

Město Kochi leží asi 600 kilometrů jihozápadně od Tokia. Jde o menší město (asi 300 tisíc obyvatel) a je zároveň hlavním městem stejnojmenné prefektury. Bydlíme v hotelu v centru města, z okna vidíme přes další domy Kochijský hrad - údajně jeden z nejstarších dochovaných hradů v celém Japonsku.
Myslel jsem si, že vše zde bude super extra moderní, jako vídáme v televizi. Takové ale je spíše Tokio. Okolí Kochi je spíše příjemný venkov. Na každém kroku je vidět mnoho kontrastů. Většina domků je malých, hodně úzkých a jsou namačkané vedle sebe. Mezi dvěma panelovými domy může klidně stát maličký dům z vlněného plechu a vedle něj ještě krásný zděný dům s typickou taškovou střechou a malou japonskou zahrádkou. Téměř každý dům mimo město má svoje vlastní pole, kde si místní pěstují zeleninu a rýži. A mezi tím vším občas uvidíte velké rýžové pole. Některé domy a budovy ve městě jsou stavěné jakoby na kůlech. Ve spodním patře je otevřené stání pro auto, schody a třeba jen malá místnost, zbytek domu se nachází v patře. Smysl tohoto uspořádání jsme pochopili po přečtení cedule na zdi našeho hotelu: „Tsunami safe building“. Je pravda, že Kochi leží jen několik málo metrů nad úrovní moře. 
Obecně se dá říct, že je zde vše úzké a namačkané vedle sebe, aby se všechno dobře vešlo na co nejmenší prostor. I vchodové dveře se zdají užší. Toto pravidlo se nevyhnulo ani autům, která jsou zde maličká, úzká a hranatá. To je dáno tím, že kategorie takzvaných Kei cars přináší v Japonsku výhody. Nižší daně, slevy na poplatcích, pojištění a lepší možnosti parkování. U Japonců je zcela evidentně ve velké oblibě. Co to tedy znamená? Kei Car je auto o maximálních rozměrech 140cm na šířku, 320cm na délku a 200cm na výšku. Velikost motoru pak smí být maximálně 660ccm. Japonští inženýři dosáhli dokonalosti ve využití těchto maximálních rozměrů, ve výsledku tak ulicemi jezdí téměř pravoúhlé krabice o přesných rozměrech, které do milimetru splňují nastavené požadavky. Jezdí ukázněně, jeden za druhým, velice plynule a nepředjíždějí. Prostě se nikam neženou. Raději vyrazí tak, aby byli všude zavčasu. 
K tomu všemu je zde všudepřítomná zeleň. I v centru města najdete kromě parků spoustu různých stromů i keřů, nad obydlenými údolími se tyčí nízké, ale strmé kopce hustě porostlé stromy a bambusy. Bambus si v Japonsku snadno spletete s menším stromem. Kolem silnic tato kombinace vytváří velmi hustou hradbu, která by se dala označit za džungli. Japonský „venkov“ působí příjemným klidným dojmem. Na město plynule navazuje hodně zelená krajina s poli. 
Dnešek byl pro nás posledním tréninkovým dnem v Kochi. Zítra brzy ráno se začneme přesouvat do naší závodní lokace, do Sappora na severu Japonska. Těším se, jaké Japonsko uvidím tam.

Vítek Hlaváč

kochi
Poslední pohled na část města Kochi v olympijském Japonsku

kochiuz
Bydelní v Japonsku využívá úsporně každý metr půdy

 

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí