Roky vede pátou základní školu v Moskevské ulici, která patří mezi nejprestižnější v Kladně. Ředitelka Hana Vocelková v těchto dnech neprožívá nic výjimečného. Covidem se jí nakazila již většina učitelů, očkování je v nedohlednu a testování žáků se nachází v informační mlhovině.

Vláda zvažuje přitvrdit a uzavřít školy úplně. Takže naděje na návrat testovaných žáků do lavic v brzké době zřejmě vezme za své. Snášejí dobře vaši žáci odloučení od školy?
Chtějí se do ní vrátit! Jsou unavení, znudění. My je taky chceme zpátky. Naše děti distanční výuku zvládají. Ale stejně máme skluz. Chybí osobní kontakt učitelů s žáky. Ve třídě naživo je zpětná vazba na vykládanou látku lepší.

To u prvních a druhých tříd, které chodí denně do škol, nehrozí?
Jim zase chybí kontakt se staršími žáky. Postrádají příklady, jak se chovat mimo domov. Jako skupina se neumí chovat venku na ulici, neumí správně přecházet ve skupině silnici. To je učíme třeba místo tělocviku, který je zakázaný. Ale u vyšších tříd budeme pracovat na chování. Když jsme na konci roku měli osmé třídy na střídačku, trvalo tři dny z pěti, než jsme jim srovnali slušné chování ve škole. Zoufale potřebují cítit autoritu mimo své rodiny. Kde mají získat úctu k učitelům, když je nevidí, když s nimi nemají fyzický kontakt?

Který ročník trpí nejvíce sociální odlukou?
Deváťáci. Tohle je podle mého názoru ztracená generace. Ostatní to příští školní rok nějak doženou. Pojedou v náročném tempu a doženou to. Ale žáci letošních devátých tříd budou na středních školách svým způsobem trpět.   

Budou se v září děti do školy vyloženě těšit?
Budou. Ale tomu nadšení a těšení se dávám tak měsíc (směje se).

Neměl by školní rok začít mimořádně třeba v srpnu?
Byla bych proti kvůli nám učitelům. Učitelé jsou unavení. Vadí mně, že tohle někdo podceňuje. Rodiče nevidí, kolik času trávíme přípravou na distanční výuku, kolik hodin se věnujeme opravám písemných prací, úkolů. Oprava úkolů z matematiky u mé třídy vychází na dvě až tři hodiny denně.

Jaký je váš poznatek z distanční výuky?
Obecně, že jsou rodiče odborníci na školství. Při distanční výuce musíte počítat s tím, že někde mimo kameru je přítomen rodič kritik. Neustále řeším nějaké stížnosti rodičů. Oni většinou nevidí podstatu výuky a řeší blbosti. Chápu, že jsou také unavení. Znám případy, kdy rodiče zůstávají doma na paragraf, protože už neutáhnou práci a distanční výuku.

A když distanční výuka potrvá další školní rok?
Část učitelských sborů začne odházet. Zvláště ti starší. To se nedá vydržet.

Je očkování naděje?
Nám vychází první očkování někdy na konec března, na duben. Nemůžu nikoho nutit, aby se nechal očkovat. Neznáme, jaké budou na očkování reakce. Já se očkovat nenechám. Zatím mne nikdo nepřesvědčil. Covid jsem už měla. Jsem alergik a bojím se.

V březnu se zřejmě dočkáte povinného testování žáků. Jste na něj připravení, víte, jak na to?
Manuál na provádění testů jsme nedostali. U nás na škole není nikdo k provádění testů proškolen a bez proškolení testy dělat nesmíme. A ještě bych se ráda od ministerstva zdravotnictví dozvěděla, jak mám ráno protestovat naráz na šest set našich žáků? Na tohle připraveni nejsme. A další zatím nezodpovězená otázka je, co budeme dělat s biologickým odpadem? Kdo a kam ho bude odvážet? Oni si to představují jak Hurvínek válku. Ale jsem v klidu, ono to nějak dopadne…

Jan Murárik