Využití autobusové hromadné dopravy v Kladně vzrůstá. Společnost ČSAD MHD Arriva Kladno vychází každou chvíli cestujícím vstříc a novinky jsou připravené i pro letošní jaro. O komfortu cestujících jsme si povídali s ředitelem kladenské firmy Ludomírem Landou, naší Tváří týdne. 

Čeká na cestující, kteří jezdí se společností Arriva Kladno, v příštích týdnech něco nového?
Postupně by měla na nejvíce vytížených zastávkách ve městě začít fungovat dopravní telematika, kterou u nás nazýváme živé označníky. Je to společný projekt kladenského magistrátu a ČSAD MHD Kladno. Na označnících bude promítán skutečný čas příjezdu autobusu na zastávku. Ten se spustí v momentě výjezdu autobusu z konečné zastávky. 

Proč se k téhle službě přistupuje, když cestující už z podstaty, že musejí odjet autobusem, protože nemají jinou možnost, počkají tak jako tak až přijede...
Cestující dostanou možnost použít jinou kombinaci cestování. Když je možnost zlepšit komfort cestování, proč bychom toho nevyužili? Ta data z GPS stejně užíváme pro kontrolu autobusů. 

V kolika městech už taková telematika funguje?
V rámci republiky, krajů a měst mají označníky svá specifika. Ve Středočeském kraji jsme určitě první, kdo takovou službu pro cestující v nejbližší době spustí. Označníky by měly stát na zhruba sedmdesáti kladenských zastávkách. První dva uvidíme na náměstí Sítná.

Kolik aktuálně jedoucích spojů se na označník vejde?
Podle frekvence zastávek jsou označníky v různých velikostech. Největší tabule budou například na Sítné, u gymnázia, na náměstí Svobody či u vlakového nádraží. V základním módu jsou čtyři nebo pět řádků spojů. V současné době vidíte na zastávkách stavební přípravy pro montáž označníků. 

Zlepšíte letos komfort cestování ještě jiným způsobem?
V minulých dnech jsme posilovali jedním vozem linku číslo 2 ze Švermova. Počet vozů na linkách chceme dál navyšovat. Kombinujeme nasazování vysokokapacitních vozů se zkracováním intervalů. Po uvolnění nástupu do vozů i zadními dveřmi registrujeme totiž navyšování počtu cestujících. Jen za poslední dobu jde o patnáct procent. Nejvíce vytížené jsou nyní linky 3, 6, 5, 2 a začíná se zvyšovat po letitém útlumu frekvence linky číslo 1 mezi Kročehlavy a Rozdělovem. Pokračujeme v omlazování vozového parku tak, abychom v něm do konce letošního roku neměli vozy starší šesti let. Samozřejmostí by měly být nízkopodlažní autobusy. Ty se schůdky si ponecháme jako záložní vozy. Plánujeme doplnění počtu kloubových autobusů. Například na lince číslo tři nám ještě jeden kus schází a po kloubovém autobusu je veliká poptávka na lince číslo devět, která jezdí do Slaného. Vynasnažíme si jí uspokojit. 

-red-