V mnoha městech Česka řeší v současné době provozovatelé veřejné dopravy velké problémy s nedostatkem řidičů a omezují počty spojů. Zajímalo nás, jak je na tom provozovatel veřejné hromadné dopravy v největším středočeském městě ČSAD MHD Arriva Kladno. Ředitel společnosti Ludomír Landa cestujícím zaručuje plnou obslužnost.

Obáváte se, že se personální krize za volanty autobusů dotkne i vás?
Předčasný přechod na prázdninový provoz, jako je tomu v některých velkých městech, Kladnu z naší strany nehrozí. Na plný provoz máme řidičů dostatek. Každý den vypravíme do provozu kolem sto šedesáti autobusů. Přesto zhruba dvacítka nových šoférů u nás ještě místo najde.

Hlásí se na místo řidiče mladí lidé?
Hlásí, ale mohlo jich být víc. Jedním z důvodů proč jich víc není, je zrušení povinné vojenské služby, ze které hodně vojáků odcházelo do civilu s řidičskými zkušenostmi, práce se jim zalíbila a chtěli v ní v civilu pokračovat. Druhým důvodem, proč je nedostatek šoférů, může být zákon, jež dovoluje řídit autobus až od jednadvaceti roků. Já se neustále přimlouvám za snížení věkového limitu. Mladí lidé, kteří by chtěli po škole jezdit s autobusem, nemohou, a v jednadvaceti už jsou většinou zapracovaní v jiných profesích. Z těchto věkových kategorií bychom počet volných míst jistě snížili.

Můžete prozradit, kam v úrovni platů řidičů autobusu v české konkurenci patříte?
Jsme nad průměrem nejen ve výši příjmů, ale také v poskytování benefitů. Navíc u nás má řidič jistotu práce minimálně na dalších deset roků.

Jan Murárik