
Vytvořte nám podmínky, ale do ničeho nemluvte. Tak vnímá reakci odcházejícího vedení a členů souboru Divadla Lampion primátor města Kladna Milan Volf a slibuje, že s novým vedením se do divadla pro děti vrátí kvalita i klasické pohádky.
Je pravdou, že jste zasáhl do připravované hry MáMě? Premiéra inscenace se o víkendu neuskutečnila.
Po několika rozhořčených ohlasech, kdy si nám i mně osobně například stěžovali znepokojení rodiče, jsem zasáhnout musel. Spojil jsem se s jednatelem divadla Tomášem Hronem a uměleckým ředitelem Michalem Maléřem, abych vyvolal diskuzi nejen nad hrou, ale především nad způsobem její propagace.
Myslíte konkrétně video, v němž herečka láká na představení v kulise připomínající vagínu?
Ano, byť mě osobně toto video nijak zvlášť nepohoršilo. Ale chápu, že to někoho pohoršit mohlo. Bavíme se tu o dětském divadle, kde není prostor na obdobné kontroverze. Ty jsou čas od času úkolem velké scény. Ale tady jde o představení pro děti!
Z čeho jste měl konkrétně obavy?
Musím na všechno odpovídat?
Zkuste to prosím…
Měl jsem opodstatněnými obavy ohledně obsahu hry a dopadu na publikum. Soubor Lampionu se prezentuje jako partička sluníčkářů, která podsouvá publiku svůj pohled na svět. A znovu zdůrazňuji, že tady jde o děti! Místo klasických pohádek vidím silné tendence experimentovat a po svém „vzdělávat“ děti. Takže například do Popelky chtěli implementovat nové postavy popelářů a mám obavy, že třeba z prince Bajaji by možná chtěli udělat zpitvořené téma o globálním oteplování a třídění odpadu. A až by Bajaja porazil draka, tak by si nechtěl vzít princeznu, protože by zápletkou bylo, že je homosexuál. Jde o nadsázku, ale už mám s ohledem na tento soubor takové asociace. A ano, také silné obavy, o to víc, pokud se hra prezentuje dámským přirozením.
Členové souboru prý kvůli vašemu politickému zásahu chtějí dávat výpovědi?
To je víc než úsměvné. Městské divadlo Kladno a Divadlo Lampion fungují pod jednou společností Divadla Kladno s.r.o., jejím vlastníkem je město Kladno, a to hradí veškerý provoz. Jde celkem o 80 milionů korun ročně, z čehož do Lampionu směřuje zhruba třetina. Rada města vykonává funkci valné hromady, nese za divadla odpovědnost a předsedá ji primátor. V organizační struktuře magistrátu je divadlo zodpovědností primátora. Pokud odsouhlasím odměny, slušné platy a vytvářím souboru podmínky, je vše v pořádku. Když se zasadím o rekonstrukci budovy, chci vylepšovat zázemí, je to prima. Ale běda mi, pokud si dovolím do něčeho zasahovat… Na filozofii ve stylu dejte nám peníze, ale do ničeho nemluvte, nejde přistoupit. Stejně jako na žvásty o politickém zasahování do svobodné kultury. Kdokoliv z této partičky zmínil, že dává výpověď, tak to jedině vítám. Jakékoli porušení pracovních povinností, včetně záměrného poškozování reputace a dobrého jména našeho divadla, či dokonce nerespektování rozhodnutí vedení, je zásadně neakceptovatelné. Pokud dává vedení Lampionu výpověď, tak je to vlastně za celou dobu jeho nejlepší počin, protože neschopnost je na odchodu. Loutkové divadlo má dávat radost nejmenším divákům i jejich rodičům, nejsme alternativní divadlo, chceme hrát klasické pohádky. Alternativní kusy mohou být jako doplněk.
Mluvil jste se členy souboru?
Pouze jsem vyjádřil své znepokojení, ale místo otevřeného dialogu se dotčení ihned uchýlili s nářky do médií a útoky na sociálních sítích. Přípravu hry jsme na chvilku pozastavili, abychom o ní diskutovali. Nikdo ji nezakázal, ale soubor nebyl schopen po půlročních přípravách ani odehrát premiéru. To je amatérismus první kategorie, neměli to připravené. Nakonec se jim asi spíše hodilo, že to mohli na něco svést. Mimochodem, konkrétně tato hra je asi pro 10 maminek s dítětem, takže není úplně těžké mít vyprodáno. Komunikaci bych se nebránil, ale postrádá to význam, protože někteří členové souboru jednají unáhleně, v emocích a porušují pracovní povinnosti.
Se vší úctou, nejde mi do hlavy, že jste dopustil takhle bídnou úroveň kladenského loutkového divadla…
Vy jste se nějak rozjel… Bohužel máte pravdu. Po změnách ve velkém divadle jsem chtěl Lampionu dát čas. Soubor jsme motivovali i lepšími odměnami. Zároveň uznávám, že jsem Lampionu nevěnoval tolik pozornosti, jako velkému divadlu. To byla moje chyba a za to se omlouvám. Chci to napravit a vytvořím ty nejlepší možné podmínky, aby se Lampion zase stal skvělým divadlem, jako tomu bylo v minulosti. Velmi rychle zde bude nové, zdůrazňuji kvalitní umělecké vedení. Tomáš Hron a Michal Maléř v tomto mají moji plnou podporu a stojím za nimi.
Jan Murárik