Příští sezonu její cestovní kancelář oslaví na Kladně třicáté výročí. Přežila neblahé covidové období a v současnosti plné ekonomických nejistot si nestěžuje. Romana Literová už prodává pobyty i zájezdy na konec příštího léta...

Nastává krize v cestovním ruchu?
To bych si nedovolila trvdit. Mně připadá, že si lidé po covidovém období chtějí dělat radost. Nevím, jestli je to o utrácení ušetřených peněz nebo o užívání si. Přes léto jsme v naší cestovní kanceláři zažívali fronty zájemců o delší či kratší pobyty. Ti lidé trpělivě čekali, až na ně přijde řada. Byli přitom milí, usměvaví. A například v porovnání s dobou před covidem, nyní lidé více kupují vánoční i silvestrovské odlety do různých destinací.

Kde poptávka končí? V lednu příštího roku?
Prodáváme už konec léta příštího roku… Několik cestovních smluv denně uzavíráme například na termíny v posledním zářijovém týdnu.

Kam nejčastěji své klienty nyní posíláte?
Na Madagaskar, to je nové, na Mauricius a do Ománu. Klasicky se prodává Egypt a Thajsko. Moc se nelétá třeba do Austrálie. Hodně děláme eurovíkendy, poznávací zájezdy. Tímto směrem je častou destinací Porto.

Tipuji, že nejoblíbenější destinaci uplynulého léta bylo klasicky Chorvatsko…
Kdepak. Chorvatsko si lidé často obstarávají po vlastní ose, ale letos se odtud kupodivu vraceli z různých důvodů nespokojení a mnohdy končili pobyty dříve. Za nás byla jednou z nejoblíbenějších pobytových destinací oblast nahoře u středozemního moře kolem egyptské Alexandrie. V srpnu, září i v říjnu byla tímto směrem úplně narvaná letadla.

Blíží se lyžařská sezona. Můžete říct, že se i ta prodává dobře?
Přestože provozovatelé lyžařských středisek avizují, že nevědí, jaká bude energetická náročnost jejich provozu, tak se zimní sezona prodává jako vždycky. Ale s podivnou pachutí nejistoty.

Jan Murárik