
V přísném hygienickém režimu dnes otevírají školy své třídy pro maturanty a žáky, kteří se chystají k přijímačkám.
Oslovili jsme kladenské střední i základní školy a ptali se, jak jsou připravené na zvláštní fungovaní. "Vytvořili jsme do konce května rozpis konzultačních hodin pro končící ročníky, maturanty a učně. Nový časový harmonogram pro praktické a písemné maturitní zkoušky a nové termíny pro ústní zkoušky a obhajoby v červnu. Nakoupili jsme hodně desinfekce, vydesinfikovali třídy a všechny ostatní prostory. Budeme desinfikovat dál v průběhu konzultací i po nich. Mimo jiné jsme si vytiskli a vyrobili ochranné štíty. Zvýšily se nám náklady na provoz,“ konstatovala Jana Bláhová, ředitelka Střední školy designu a řemesel.
„Čekáme, co přinese omezený provoz při fyzickém příchodu maturantů. Zařídili jsme vše potřebné. Desinfekci, ochranné štíty pro zaměstnance, náhradní jednorázové roušky pro studenty, čestné prohlášení při vstupu do budovy,“ informovala Květoslava Havlůjová, ředitelka Sportovního gymnázia Kladno.
„Vzhledem k tomu, že je účast ve škole dobrovolná a přichází jen část žáků, měli by pedagogové plnit obě funkce distanční i prezenční výuku současně. Pokud má být výuka kvalitní, není to v jejich silách. Ve škole budou působit asistentky a vychovatelky, učitelé budou nadále vyučovat distančně. Žáci ve škole budou plnit pod vedením asistentek úkoly distanční výuky. Pro výuku se tedy nic nemění. Navíc manuál ministerstva školství není právní dokument, není to vyhláška, zákon. Za řediteli jde veškerá případná odpovědnost. Chápu to spíše jako pomoc rodinám. Pro výuku v této rozpolcené podobě nemá význam,“ míní Blanka Vondrová, ředitelka Základní školy Vašatova.
„Bude to chaotické i ne zcela bez rizika. To z hlediska zákona nese škola, nikoli ministr. Těžko budou moci děcka ve škole dělat úplně totéž, co děti doma. Omezení pohybu po škole, jedna zoufalá asistentka s hodně různorodou skupinou žáků... Buď měly jít děti do školy všechny, nebo se dál mělo pokračovat pouze v distanční formě výuky. Bohužel si neumím naklonovat personál, což by si absolvent ekonomické fakulty, který toto vymyslel, měl umět spočítat,“ říká Jaroslav Feřtek, ředitel 8. základní školy.
„Nevidím již důvod pro uzavření škol. Otevřela bych je nejen pro první stupeň, ale i pro druhý a nejen v omezené formě,“ je přesvědčena Hana Vocelková, ředitelka Základní školy Moskevská.
„Buď měli jít všichni z prvního stupně povinně, anebo měly školy zůstat zavřené. Tady je dobrovolnost ke škodě,“ dodává Zuzana Holečková, ředitelka 7. základní školy.
„Byla bych pro uzavření škol do konce školního roku,“ navrhuje Šárka Vostárková, ředitelka 2. základní školy.
-red-