
V posledních dnech se na sociálních sítích v Kladně stále častěji objevují foto příspěvky od železničních přejezdů, na kterých nefungují závory či světelná signalizace.
Poslední (viz foto) byl ze včerejška od přejezdu na Rozdělov. Chybělo prý málo a houkající vlak smetl osobní vůz. Ten měl zabrzdit před kolejemi na poslední chvíli. Bohatá diskuze reakcí na situaci se točila hlavně kolem základních znalostí absolventů autoškoly. Pokud je totiž železniční přejezd označen pouze samotnou dopravní značkou, nebo na světelném zabezpečovacím zařízení nesvítí bílé světlo, musí se řidič vždy jednoznačně přesvědčit, zda-li můžete přejezdem bezpečně projet.
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích rovněž jednoznačně vymezuje maximální povolenou rychlost na přejezdu a 50 metrů před ním. Obecné pravidlo říká, že řidič může na přejezdu a 50 metrů před ním jet maximální rychlostí 30 km/h. Je-li přejezd vybaven světelným zabezpečovacím zařízením, na kterém bliká bílé světlo, může řidič na přejezdu a 50 metrů před ním jet maximální rychlostí 50 km/h.
Z diskuzí pod fotografií vybíráme
J. M.: Je to správně - pokud na šrankách nesvítí žádné světlo (ani bílé) tak se provoz řídí jako by žádná světelná signalizace na přejezdu nebyla. Asi by to chtělo zpět do autoškoly.
M. A.: Řidičák by měl být výsada a ne právo. Pak to takhle dopadá...
K. K.: Když nebliká žádné světlo tak přibrzdím a pořadně se rozhlédnu... teď jsem tam projížděl a lokomotiva jede velmi pomalu a houká. Tak v tom nevidím problém.
B. J.: Trať je v rekonstrukci. Strojvůdci to vědí a místní obyvatelé též. Kdo neví, nic se mu nestane, když bude dodržovat dopravní předpisy. No a kdo to nezvládá, neměl by na silnici být, protože je nebezpečný sobě i ostatním.
Jan Murárik