Kauza: Veřejnost opatření zřizovatele v kauze Lampion chápe

Na platformě SEZNAMZPRAVY.cz se objevila zpráva o kauze kladenského Divadla Lampion. Reakce veřejnosti jsou v drtivé většině na straně zřizovatele divadla, tedy města Kladna. Kauze se Vaše Kladno věnuje podrobně na svých stránkách. Podívejte se na odkaz k článku na Seznamu: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-boure-kvuli-predstaveni-cast-vedeni-divadla-konci-mluvi-o-zasazich-radnice-270722

Stručně: Vedení Lampionu připravilo inscenaci pro děti od věku deseti měsíců po tři roky. Jmenuje se MáMě a jednou ze součástí vizuální části hry je vagina. Při prezentaci inscenace se množství maminek postavilo proti jejímu uvádění v předvedené podobě. Město, zřizovatel divadla, se rozhodlo je vyslyšet a s vedením Lampionu dohodnout úpravy projektu. Herci i vedení dětské loutkové scény proti tomu protestovali a zveřejnili, že v takovém případě z divadla odejdou. Názor veřejnosti na sebe nenechal čekat:

J. K.: Nevím, kde je chyba, jestli u divadelníků, nebo u novinářů, ale inscenace se měla věnovat tématu porodů a pocitů žen, které děti na svět přivádějí, a byla určená pro děti ve věku od deseti měsíců do tří let. Nejsem si jist, že zrovna porod a pocity dospělých žen je to, co zajímá takhle malé děti. Nevsadil bych na to ani pětník. 

M. O.: Ať si založí kočovnou společnost a mohou kočovat po městech a hrát na náměstích.

J. S.: Ti co odešli, se můžou chytnout maximálně u v divadle u Hrušínského, tam jsou takový trapnosti normální. Vymýšlejí samé hovadiny. Mají se držet pěkné klasiky a nehrát si na učitele národa. Děti chtějí pěkné pohádky, princ princezna, ježibaba, drak, statečný rytíř, ovečky, zlý vlk, prostě klasika, ze které se ještě nikdo nepo,,,

F. K.: Pokud to ta radnice platí, tak do toho zřejmě může zasahovat. Divadelníci si mohou založit své soukromé divadlo, do jehož tvorby nebude nikdo zasahovat.

R. K.: Sorry, ale “zásahy” je možné odsuzovat jen tehdy, když Vás nikdo nesponzoruje či neplatí. Ať se osamostatní a ať se uživí z peněz diváků. Pak ať si dělají, co chtějí.

Z. K.: Inscenace byla určena pro děti ve věku od deseti měsíců do tří let. Jste normální? Myslíte, že toto téma ty děti pochopí?

D. S: Tak nevím, byl-li jsem jako desetiměsíční v divadle… Ve třech letech jsem se zajímal - je to velmi matná, mlhavá vzpomínka - o bedýnku, kde jsem měl nasbírané kaštany. Slovo porod jsem určitě neznal a ani bych mu nerozuměl. To za chvíli budeme roční děti brát na dramata typu Čekání na Godota, Svět podle Garpa, na čtvrttónovou hudbu, nebo na Sofiinu volbu? V divadle Lampion jsem jednou byl na docela hezké pohádce, ovšem spíše pro dospělé než pro děti. Možná, že zakopaný pes bude právě zde: dětské divadlo vlastně pro děti moc nehraje.

M. N.: Sosat z rozpočtu města by chtěli, ale místo kultury prosazují aktivistický brak a provokace. Takže zrušit a je to.

D. L.: Divadlo je pro malé diváky, kterým patří princezny, králové... Pohádky! Pokud někdo vymysli aktivistické blbosti, nechť s tím kočuje a vydělá si svoji tvorbou!

I. H.: Ukazovat děckám ve věku do tří let alegorii porodu, modely vagíny a podobné věci není tvůrčí svoboda, nýbrž zhovadilost, a takové divadlo bych od takových pokrokových herců a ředitelů osvobodil vysokým obloukem z okna.

P. N.: Jevištní tematizace porodu pro desetiměsíční až tříleté děti? K čemu to je dobré? Jisté míře intimity, pro děti zvlášť, by snad spíš vyhovovalo rodinné prostředí než divadelní jeviště. Za mne exhibice nonkonformismu. Ale uznávám, že progresivisté to vidí jinak. Dramaturgie "zlaté kapličky" to ostatně bohužel dokazuje už pár let. Jen jí za prořídlé hlediště nehrozí rozpuštění souboru jako Ypsilonce.

V. V.: Mám málo informací, ale přesto - pokud se představení pro děti do tří let věnuje pocitům matek, pak je s hrou něco v nepořádku. To je tematika pro úplně jiné představení. Umělecká svoboda je hezká věc, ale stejně jako demokracii si ji někteří lidé pletou s anarchií. Když si nějaký umělec neví rady s tím, co a jak tvořit, vymyslí si nějaký kontroverzní projekt, patřičně umělecky ho "okecá" a vždycky se najde dost hlupáků nebo snobů, kteří zatleskají. Mimochodem, pokud už vedení divadla vypustí promo video, mělo by představení minimálně těsně před dokončením. Takže pokud se nakonec musela premiéra jako nenazkoušená odkládat, pak nebylo představení v okamžiku vypuštění videa dostatečně připravené. To svědčí o neprofesionálním vedení divadla. Stejně jako odchod v okamžiku, kdy dosáhnou ve sporu vítězství a mohou svůj problematický projekt prezentovat. Člověk milující divadlo v takové chvíli rozhodně neodejde. Jak říkám, vím jen málo, ale jako skalní divadelní divák, co pod 15 představení ročně určitě nejde, jsem v pokušení tentokrát stát na straně zřizovatele. 

-red-

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí