Ředitel ČSAD: Měli jsme už horší nehody

Minulý týden nabourala šoférka autobusu dům v Kladně. Hrůzně vypadající nehoda se naštěstí zúžila jen na hmotné škody. O tom, co je s řidičkou u ČSAD dnes, ale i o současné situaci kolem největšího kladenského dopravce, jsme si povídali s ředitelem společnosti Ludomírem Landou.

Známe už příčinu nehody autobusu, který na třídě ČSA minulý týden zbořil auta a zastavil se o dům?
Nehodu mají stále v šetření policisté. Čekáme na jejich závěry. Z našeho pohledu nehoda hrozivě vypadala, ale kromě materiálních škod se nic hrozného nestalo. Měli jsme už horší nehody. Co od řidičky víme my, tak se vyhýbala nenadálé situaci na silnici, nechala volant v rejdu a noha se jí z brzdy svezla na plyn. 

Kdy naposledy zavinil váš řidič autobusu nehodu, která měla horší následky?
Tu mám stále ve své mysli. Jistě ji znáte i vy. Stala se před lety u Středokluk…

Dá se podobným situacím, jaká vznikla na třídě ČSA, preventivně zabránit?
Každý den vypravujeme přes dva tisíce spojů, na kterých se podílí dvě stě padesát našich řidičů. V tomto množství preventivně podobným nehodám, jako byla ta na třídě ČSA, nezabráníte. Jezdí-li v městě, mohou vjet na chodník. 

Co je v současné době s řidičkou toho autobusu?
Dál jezdí s autobusy. Policisté ji řidičský průkaz ponechali. 

Říká se, že řídila snad v pantoflích…
Když jsem na místo nehody přijel, měla na nohách takovou obuv, jakou měla mít. Tedy žádné pantofle, nebo podobné obutí jsem u ní neviděl.

Jak takový případ řešíte uvnitř vaší společnosti?
Pokud nám policie sdělí, že nehodu skutečně zavinila, pak budeme podle našich předpisů požadovat náhradu vzniklé škody na autobuse. Poškozená auta, chodník a dům na pojistku naší společnosti. Po řidiči můžeme požadovat podle zákona tři průměrné platy. Pakliže je pojištěna na škody způsobené zaměstnavateli, uhradí zhruba jen spoluúčast na škodě, což bývá asi deset procent ze součtu tří průměrných platů. 

Přestanete po téhle nehodě nabírat řidičky?
Řidičů stále není dost, ale situace se aspoň ustálila. Jsem rád, že v nejbližší době usednou za volanty tři noví. Z nich jsou dva muži a jedna žena. V žádném případě nábor žen nezastavujeme. A dál pro všechny nové aspiranty na toto povolání u nás platí náborový příspěvek deset tisíc korun. 

Od září v Kladně některé skupiny cestujících jezdí v MHD za korunu. Je už revoluční změna v tarifech znát na počtu přepravovaných osob?
Nejen opticky, ale i čísly máme potvrzeno, že autobusy jsou díky této novince zaplněnější. Nový tarif tedy plní to, co se od něj očekávalo. 

Na plné linky si v minulých dnech cestující stěžovali hlavně v souvislosti s menším počtem meziměstských linek. Zlepšila se v tomto směru situace?
Přidali jsme deset spojů, ale od jednotlivců registrujeme stále připomínky, že na ně zrovna nevyšla sedačka, že museli stát. Ovšem poté, co město objednalo rozšíření spojů, se situace skutečně zlepšila. Horší je to s časy mezi Kladnem a Prahou na komunikacích R7 a R6, na kterých se pracuje. Zvláště u letiště na R7 nabíráme, což už mnozí cestující vědí, značné zpoždění. Mnohdy ty autobusy, co mají jet dávno zpátky na Kladno, stále stojí ve směru na Prahu… Bohužel, kvůli práci na silnici to musíme všichni, kteří tudy jezdíme, vydržet až do jedenáctého listopadu. 

Jan Murárik

nehodabus4

Díky pohotovým svědkům a čtenářům Vašeho Kladna jsme jako první přinesli obrazovou dokumentaci z místa nehody autobusu

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí