Kladenské půl století za volantem. Vladimír pamatuje „Dovolenou s Andělem“

Jedni z prvních cestujících v Kladně, které svezl, byli rodiče s dětmi. Z těch rodičů jsou dnes prarodiče, z miminek pomalu senioři. Vladimír Rendla (75) je nejdéle sloužícím řidičem autobusů ve společnosti ČSAD MHD Kladno Arriva.

Kdy jste poprvé legálně řídil vozidlo na silnici?
Před vojnou (usmívá se). Vojáci rozhodli, že na vojně budu jezdit s náklaďákem, takže jsem před nástupem musel absolvovat výcvik. Po osmi měsících jsem dostal papíry nejen na náklaďák, ale také na traktor, přívěs, návěs, motorku a osobní automobil.

Cestující vozíte nepřetržitě od roku 1966. Proč jste si tehdy vybral takové zaměstnání?
Šoféřina mě chytla. Po vojně se mi naskytla příležitost jezdit v Kladně u ČSAD s autobusem, tak jsem to ze zvědavosti zkusil a jsem u toho dodnes. Chvíli jsem jezdil u takzvaného nákladu, protože jsem si musel rozšířit řidičák na autobus. Od té doby jezdím pořád město. Provoz zhoustl, ale já si zvykl.

 Lépe se asi zvykalo na technický vývoj autobusů..
To mi povídejte (usmívá se). Jezdil jsem i s typem vozu, který používali třeba filmaři ve snímku Dovolená s Andělem v titulní roli s Marvanem. Tenkrát jsem cestujícím cvakal jízdenky kleštičkami. To se jezdívalo i za třicet halířů. Ale taky byly na všechno fronty a skoro nic jste nesehnali… Autobusy jsou dnes pochopitelně pohodlnější, rychlejší, lépe se řídí. Paradoxně jejich nedostatek vidím v elektronice, která ve voze až na točení volantem a šlapání na pedály, řídí, dá se říct, všechno ostatní. Když ta vypne, tak s autobusem nehnete a mnohé závady jsou oříškem pro kluky na dílnách. V tomto ohledu by méně znamenalo asi více.

V současnosti dosahují platy kladenských řidičů autobusů téměř čtyřiceti tisíc korun. Kolik jste bral v šedesátých letech?
Zhruba dva tisíce šest set korun měsíčně. S manželkou jsme časem od městského bytového podniku dostali družstevní byt. Spláceli jsme zpočátku osmdesát korun měsíčně, což byl příjem za den práce.

Jací byli a jací jsou cestující?
Většina cestujících je naštěstí stejná, jako bývala. Slušná, usměvavá. Ti ostatní mi nyní připadají víc nervózní, naštvaní. Není vzácností napadení šoférů. A některé skupiny obyvatel považují možnost nastupovat v Kladně zadními dveřmi za nabídku jezdit zadarmo. Řidič nemá tím pádem jak kontrolovat jízdenky.

Doporučil byste tuhle práci?
Být opět mladý, tak k ČSAD jdu okamžitě! Volant mě baví a lidi taky. Jediný nedostatek, který tahle práce v Kladně má, jsou toalety na konečné, které nejsou. Prosím vás, kdyby tohle šlo vyřešit, tak se nám uleví…

Jan Murárik
Foto: Michaela Šťastná

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí