Ludomír Landa: Na linkové dopravce vláda zapomněla

Zastupuje Středočeskou asociaci dopravců a sekci silniční dopravy Svazu dopravy, v Kladně je ředitelem společnosti ČSAD MHD. Ludomír Landa „bojuje“ s ministerstvem dopravy o přiznání nároku na finanční kompenzaci „sedačkovného“ také pro hromadnou každodenní dopravu.

Vláda schválila prostřednictvím programu COVID-BUS „sedačkovné“ pro zájezdové autobusy. Z něj chce ministr dopravy Karel Havlíček uhradit ztráty autobusovým dopravcům v nepravidelné dopravě. Sáhnou si na tuto kompenzaci také provozovatelé pravidelné každodenní hromadné dopravy?
Nedostali jsme zatím nic, přitom propad tržeb je u nás velmi citelný. Kvůli vládním opatřením nevozíme žáky do škol, zákazníky za kulturou ani řadu zaměstnanců, kterým vláda doporučila pracovat z domovů nebo cestující, kteří s námi v normální době jezdí po deváté hodině večer. Vláda ale rozdává takzvané sedačkovné provozovatelům zájezdových autobusů a to i na třeba dvacet let staré autobusy. Tak staré vozy u nás nejezdí. Jednoduše řečeno, na propady tržeb linkových dopravců nikdo nepamatoval.

Hovořil jste o tom s někým z ministerstva?
Kontaktoval jsem přímo ministra dopravy Karla Havlíčka. Dostal jsme odpověď, že propad počtu cestujících podle něj není ovlivněn vládními omezeními, nýbrž covidem-19. S kraji samozřejmě jednáme, ale já se domnívám, že by se na kompenzaci ztrát měl podílet stát.

Vzdáte boj za kompenzace?
Nedáme se! Tenhle boj nemůžeme vzdát. Jsme zhruba na čtyřiceti procentech průměrného počtu cestujících. Náklady na dopravu nám zůstávají prakticky v plné výši. Stát na nás nemůže zapomínat.

Když na kompenzace nedosáhnete. Jak se projeví ztráty tržeb na chodu kladenské společnosti?
Budeme nuceni v dalším období regulovat platy či benefity pro řidiče a nebudeme si moct dovolit modernizovat vozový park v takové míře, jako dosud. Pokud se s ministerstvem nedomluvíme, k omezením výdajů dojde zřejmě již od ledna příštího roku.  

Jan Murárik

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí