Podnikají v centru Kladna. Milan Provazník o nové době

Přinášíme portréty osobností, které podnikají v centru Kladna. V místech, ze kterých mnozí mizí či již zmizeli. Tihle se snaží, vesměs s optimismem a úspěšně, centru města ponechat živou tvář. Dnes představujeme Milana Provazníka, krále vín na pěší zóně.

Jak se v současné době podniká v samém centru Kladna?
Těžko, ale zatím to zvládáme. Snažíme se zákazníkům vyjít maximálně vstříc a se zbožím za nimi jezdíme. Nemůžeme stát za pultem a čekat, až zákazník přijde... Nechci říkat, že děláme rozvážkovou službu, ale k takovému stylu prodeje vína tahle doba tlačí. My bychom raději více prodávali v našem kamenném obchodě, což je rodinná tradice.

Kdy nastal boom rozvážky?
Začal trochu už před covidem, ale covid ho rozjel naplno a zatím příliš nepolevuje.

Kdy bylo z vašeho pohledu pro kamenný obchod nejlepší období?
Fungujeme od začátku devadesátých let a prvních deset let jsme prodali, co jsme chtěli (usmívá se). Dalších deset roků jsme se transformovali ze smíšeného zboží do dárkového obchodu. Ve výběru vín se snažíme být netradiční a nabízet něco navíc. V téhle třetí desítce let existence všechno jen pilujeme.

Změnily se výrazně generace vašich zákazníků?
Mění se. Ještě ve druhé desítce našeho fungování nebyla na trhu taková nabídka kvalitních surovin, jako je tomu poslední dobou. Zákazník nebyl proto tak náročný. V současnosti snad každý už někde v zahraničí byl a má pocit, že si může sám otevřít internetový obchod vín. Dalším znakem současného zákazníka je kontrola, jestli nabízené zboží není někde o korunu levnější. Daleko víc si rozmýšlí, než ji utratí.

Tak jako zákazníci se v současnosti mění i pěší zóna. Pociťujete to?
Nechci použít slovo mrtvá, ale rozhodně je to skomírající pěší zóna. Kam se vyvíjí, nevím, nemám vizi. Zatím na ní zákazníky nečeká nic jiného, než pár známých obchodů.

Jan Murárik

 


Počasí Kladno

Předpověď počasí